الخميس، 17 يناير 2008

الرحيل


الرحيل

تمر الايام منذ أن فارقتينى وأنا لم أفارقك ثانية

فأنتى فى روحى وعينى وقلبى وعقلى

وفى كل خاطر يمر بى وفى كل نفس أتنفسة

بل بكل نظرة أبصر بها

من أين لى بروحك الشفافة, ولمساتك الحانية

من أين لى بأنفاسك وكلماتك التى كانت تعطر حياتى

من أين لى بحبك الذى كان يحتوينى

ويجرى فى عروقى

من أين لى بكلماتك بصوتك المغرد العذب

الذى يجعل الدنيا ترقص فرحا حولى

من أين لى بأمى التى شاركتنى أيام وأحداث كانت

تمر بكل ما فيها من تعاسة أو حتى فرحة

بتعاطفنا وصبرنا ورضانا

أمى التى نمت بداخلى وجعلتنى أشعر بوجودى

نمش سويا ونتحادث ونتسابق ونصمت


يارب



رضيت بقضاؤك فأشملها بعطفك وحنانك, وأجعلها

فى الفردوس الاعلى وأجعل كتابها فى عليين و ,أنظر لها نظرة رضا ,وجعلها فى رفقة الحبيب المصطفى محمد علية

الصلاة والسلام ,انر قبرها بنور من نورك,وأنسها فى وحدتها وأفسح لها فى قبرها

بسم اللة الرحمن الرحيم

يا أيتها النفس المطمئنة أرجعى الى ربك راضية مرضية

فأدخلى فى عبادى وأدخلى جنتى


صدق اللة العظيم


هناك 3 تعليقات:

سيكو يقول...

انها الدنيا
تاخذ منا ما نحب وما نحتاج اليه

ولكن نتصور انهم فارقونا ولكن انهم

اما بداخلنا
او اطيف ترفرف ارواحهم حولنا


وكيف يفارقونا وهم بداخلنا قائمين


ولكن انها الدنبا

سياتى يوم بلتقى الجمبع


واللهم تقبل دعائك واجعلها مع المصطفين
واشملها برحمتك وغفرانك واشملنا معاها باذن الله

Empress appy يقول...

محمد
اولا اهلا بيك اول مرة تنورنى هنا على فكرة هما مستنين التحقيقات لان زى ما ذكرت الولد سافر على اير فرانس ولو كنت قريت شويه كنت فهمت ان الولد مش معاه فلوس يعنى مدفعش لحد على كلام والده اللى قاله وبعدين المصريين مش اول ناس يعملوا كده اللى بدعوا الموضوع ده الافارقه والهنود وبرضه بيموتوا اما بالنسبه للاب فانا شخصيا استغربت لموقفه بس ممكن علشان الولد غاب يوم او حاجه ما بيحصل ده كتير فى مصر وده دور الاسرة
وايه انانيه مين جاب سيرتها ولا انت حشرتها فى الموضوع ليه انا مقولتش مليش دعوة هو واضح انك مفهمتش قصدى لان اول مرة تزورنى هنا انا اسلوبى ساخر شويه من الاحداث بنقلها بطريقه ساخرة مش اكتر اللى قصدته على الرغم من كل ده عندى امل ان حاجات كتير تتصلح وبعدين التليفزيون مش ميك اب ومسلسلات بس وانا مش لسه تلميذة ومش فاضيه للتلفزيون كتتير وعموما انا بعرف الميك اب من الماركات العالميه يعنى مش فى التليفزيون فميرسى على النصيحه وايه بقى الفرق ما بينا وبينها بس انا سمعت انه ولد فلسطينى مش بنت امريكيه
وعموما كلامك مش تقيل ابدا انا مقدره موقفك انك مضايق زيننا كلنا واهلا بيك بس مش هخلينى فى حالى لانى بحب مصر ولو كل واحد خد بنصيحتك هيبقى خربت فعل

Empress appy يقول...

انا علقت لك هنا علشان تفهم وجهه نظرى وبرحب بيك تانى دايما
ولو قريت كل البوستات بتاعتى كنت عرفتى ان اسلوبى ساخر وشكلك كده فيه حاجه مضيقاك بس ربنا يقويك شكرا ليك